Woonzorggroep GVO laat bewoners van woonzorgcentra online contact houden met familie en vrienden

Woonzorggroep GVO schakelt nog een versnelling hoger om de bewoners van haar 10 woonzorgcentra in West-Vlaanderen zo veel mogelijk in contact te brengen met familie en vrienden. Hiervoor werden reeds diverse initiatieven opgestart zoals een ‘brievenwand’ waar bewoners en familie brieven of kaartjes kunnen nalaten of werd er via Facebook een fotomoment georganiseerd.


Nieuw: online belmoment

Nu wordt voor alle woonzorgcentra van de groep een ‘online belmoment’ opgestart. Concreet gaat het om het organiseren van videogesprekken tussen bewoners en hun familie of vrienden. Meestal wordt hiervoor gebruik gemaakt van Skype of Facebook Messenger. Bepaalde voorzieningen verkennen dan weer andere mogelijkheden: Maria Ter Ruste in Zwevezele gebruikt de vele functies van Familienet en Sint Jozef in Moorsele zet in op de tool Whereby. Woonzorggroep GVO kocht daarvoor 30 tablets aan die verdeeld werden over de woonzorgcentra. Die werden uitgerust met de nodige digitale communicatietools zoals Skype en/of Facebook Messenger.

Per woonzorgcentra worden ‘vaste online bel-momenten’ bepaald tijdens dewelke de bewoners – al dan niet met begeleiding van één van de zorgmedewerkers – online kunnen praten met hun familie of vrienden.

Uiteraard blijft bellen met de eigen telefoon (vaste of mobiele lijn) perfect mogelijk, het online belmoment is een extra manier om elkaar ook echt te ‘zien’.

Familieleden van de bewoners worden met een brief vanuit de directie op de hoogte gebracht wanneer de ‘belmomenten’ plaatsvinden, zodat ook zij weten wanneer er kan gebeld worden. Dit om te vermijden dat de dagelijkse zorg onderbroken zou worden en/of dat er geen assistentie zou voorzien zijn tijdens het belmoment.